Malika kwam voor haar maandelijkse behandeling en vertelde mij dat ze aan een dieet was begonnen. Een dieet met zo min mogelijk vet. Ze ziet vet als iets slechts. Maar vetten zijn niet ongezond. Tenminste zolang het de goede vetten zijn. Ze zijn juist superbelangrijk voor een gezond lichaam. Ze kunnen juist helpen als je wilt afvallen. Dat vertelde ik haar ook. Malika had vaak gehoord dat Omega 3 visolie zo gezond is. En ze vroeg aan mij: Wat is al die ophef over Omega 3 visoliën? Wat doen ze voor mijn lichaam?

Omega 3 visoliën zijn een stof die in het lichaam van o.a. vissen voorkomt. Helaas eet 80% van de Nederlanders te weinig vis.

In Nederland eet 80% van de volwassenen minder dan 2 keer per week vis. Van de kinderen haalt meer dan 92% het advies niet (bron: RIVM). Zelfs niet als visstick. En dat terwijl vis essentiële stoffen bevat zoals eiwitten, omega-3 en jodium. Deze stoffen zijn super belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam!

Maar er zit toch veel kwik in vis?
Het eten van verse vis kan soms ongezond zijn. Sommige vissoorten bevatten veel kwik (Methylkwik) en is schadelijk voor de ontwikkeling van je zenuwstelsel. Met name voor de hersenen van ongeboren en hele jonge kinderen. De EFSA adviseert daarom zwangere vrouwen en jonge kinderen weinig tonijn en zwaardvis te eten. Deze vissen eten andere kleinere vissen en verzamelen het kwik dat zij door het eten van hun prooidieren binnenkrijgen.

Om je omega 3 waarde op peil te houden kun je visolie capsules gebruiken. Dit is vaak een capsule met visolie die kwikvrij is door de oliën te verwerken die van nature in de vis voorkomen. Omega 3 is een vetsoort die essentieel is voor de gezondheid van de mens. Omega 3 bevat twee vetzuren die zeer gunstig zijn voor het menselijk lichaam en bekend staan als DHA en EPA.

Deze vetzuren zijn gekoppeld aan het helpen voorkomen van hartziekten, kanker en vele andere ziekten. DHA is ook nodig voor de menselijke hersenen. Lage niveaus van DHA in de hersenen zijn gekoppeld aan depressieschizofreniegeheugenverlies en een verhoogde kans om te worden getroffen door de ziekte van Alzheimer.Daarom kan de regelmatige en herhaalde consumptie van Omega 3 visoliën de kwaliteit van je leven ten goede komen.

Omega 3 bij hartproblemen
De American Heart Association raadt het gebruik van visoliën aan om je hart te helpen presteren zolang je de dosering onder de 3 gram per dag houdt, wat aangeeft dat de hoeveelheid ongeveer tussen de 0,5 en 1,8 gram per dag ligt. Klinische studies hebben aangetoond dat Omega 3 visoliën hartaanvallen, beroertes en zelfs de kans op overlijden kunnen verminderen.

Ook heeft onderzoek aangetoond dat visoliën het risico op hartritmestoornissen kunnen helpen verminderen, het triglyceridenniveau kunnen verlagen, de groeisnelheid van atherosclerotische plaque kunnen verlagen en zelfs de bloeddruk iets kunnen verlagen!

Omega 3 bij haaruitval
En als dit nog niet genoeg was, zijn omega-3 vetzuren uiterst nuttig voor het bevorderen van gezond haar. Onderzoekers die in Advances in Therapy publiceren analyseerden gegevens die werden verzameld van 30 vrouwen in de leeftijd van 38 tot 67 jaar die haaruitval hadden meegemaakt. Het bleek dat omega-3 de haaruitval bij vrouwen aanzienlijk verminderde.

Andere klinische studies vonden dat een gebrek aan omega-3 kan leiden tot droog uitziend haar dat op zijn beurt kan eindigen in roos of een jeukende hoofdhuid. Omega-3 helpt bij het smeren van de haarfollikels en voegt zo elasticiteit en helderheid toe aan  haar.

Omega 3 bij vruchtbaarheid
Omega-3 heeft zelfs effect op zowel de mannelijke als vrouwelijke vruchtbaarheid. We weten dat deze goede vetten de vruchtbaarheid verhoogt, de ovulatie stimuleert en onze hormonen kan reguleren.

Met al deze feiten is er geen twijfel over mogelijk dat het regelmatig en verantwoord gebruik van Omega-3 visoliën uit supplementen een groot voordeel kan zijn voor je gezondheid.

Omega 3 status meten
Wil jij weten hoe het gesteld is met de omega vetzuren in jouw lichaam? Dat is mogelijk. Je kunt dit via ons laten testen. We bepalen dan de EPA en DHA voor een totaal beeld.

Wil je weten welke omega 3 ik gebruik?
Er zijn ontzettend veel merken op de markt. En ik heb er heel veel geprobeerd. Als de visolie ranzig smaakt, dan is deze ook ranzig. Ik gebruik zelf dit merk. Wil je er meer over weten? Klik dan hier 

 

Lieve mensen, ik streef naar een gezonde ummah. Deel daarom nu deze kennis met jouw dierbaren. Graag wel met bronvermelding.

Najat Haddouch