Voor jezelf zorgen, is het beste wat je in deze spannende tijden kunt doen. Het RIVM zegt dat we allemaal te maken zullen krijgen met het covid-19 oftewel het coronavirus. Of we nu zelf geïnfecteerd raken of iemand, die je van dichtbij kent. De kans is aanwezig dat je het van dichtbij zult meemaken. Daarmee wil ik je niet bang maken of angst aanjagen.

Dus we doen ons best om besmetting met het virus te voorkomen door de algemene regels te volgen. Maar wist je dat het beste wat je kunt doen, is je immuunsysteem sterk te houden.

Hoe doe je dit?

Onder andere door gezonde voeding. COVID-19 is een virus en net als bij alle andere virusgerelateerde ziekten is goede, gezonde voeding belangrijk om je weerstand sterk te houden en om je lichaam te helpen om sneller te kunnen helen bij ziekten.

Slechte voeding kan je immuunsysteem verzwakken en daarmee wordt het risico op besmetting verhoogd. Goede voeding is belangrijk voor onze energie, die wordt geleverd door de zogenaamde macronutriënten en voor het aansturen van alle lichaamsprocessen die wordt geleverd door de micronutriënten. Beiden zijn grote spelers voor een gezond immuunsysteem en al helemaal als je een hoger risico loopt.

Hoe je lichaam tegen een infectie vecht

Wanneer het lichaam tegen infecties vecht, dan gebeurt dat in drie fases: de acute fase, de stabiele fase en de helingsfase. Je lichaam heeft naargelang de fase en de fase waarin je lichaam zich voor de ziekte bevond verschillende voedingsmiddelen nodig voor energie. Had je bijvoorbeeld al een tekort aan vitamine D, ijzer of zink? Dan is het belangrijk om voedingsmiddelen die deze vitaminen bevatten veelvuldig te eten en daarnaast supplementen te gebruiken.

De acute fase start met een snellere stofwisseling, die vaak gepaard gaat met koorts, wat ertoe leidt dat je weinig eetlust hebt en jij je vermoeid voelt. Dit voelt alsof je lichaam het even opgeeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Alle energiebronnen worden gebruikt

Gezonde opties voor chronische condities

Er zijn natuurlijk geen wondervoedingsmiddelen. Alles wat Allah swt voor ons geschapen heeft, is eigenlijk een wondermiddel. Tenminste zolang er niet door mensen aan geknutseld is zoals dat bijvoorbeeld gebeurt bij genetisch gemodificeerde gewassen. Bij genetisch gemodificeerde gewassen (GGO’s) is het DNA aangepast, waardoor deze planten bijzondere eigenschappen bezitten. Voorbeelden zijn aardappelen die resistent zijn voor de aardappelziekte phytophthora, tomaten die langer houdbaar zijn en maïs. Maar de olie van genetisch gemodificeerde soja en maïs zit ook in levensmiddelen zoals margarine en oliën. En dieren krijgen dit ook te eten. En via de dieren komt het weer op ons bordje. Maar goed, dit kan weer een heel ander artikel worden dus terug naar de voeding en de virussen. Hier zijn een paar tips om je weerstand op te bouwen.

Algemene regels voor een goede nutriënten status.

In het algemeen spelen proteïnen, koolhydraten en (gezonde) vetten een belangrijke rol voor een goede vitaminen en mineralen verhouding. Maar vooral bepaalde voedingsmiddelen zoals fruit en groenten, kunnen een belangrijke rol spelen voor je immuunsysteem.

Eet meer groenten en fruit

Fruit en groenten en dan met name de citrusvruchten en bladgroenten zorgen voor een goede stroom aan vitamine A en C, terwijl noten, zaden en plantaardige olien rijk zijn aan vitamine E. Melk en zuivelproducten, eieren en zeevruchten zijn een goede bron van vitamine D en zink. Zink is superbelangrijk en zit vooral in vlees en noten. Een goede vitaminen en minderalen status zorgt voor een sterk immuunsysteem.

Wist je dat 70% van je immuunsysteem in je darmen begint? Het is dus belangrijk om de “goede bacteriën” lekker gezond te houden. Probiotische bronnen zijn bijvoorbeeld yoghurt, kefir maar ook augurken en olijven kunnen helpen om de goede bacterien gezond te houden en daarmee dus ook je immuunsysteem.

Probeer te vasten volgens de sunnah

Een andere goede strategie om je immuunsysteem sterk te houden, is om je lichaam wat minder te belasten door het verlagen van je calorie-inname. Geef je lichaam een beetje rust. Maar weet je dat het vasten nog beter is? Wat ons door ons geloof wordt opgelegd in de maand Ramadan en wat wij ook doen buiten de Ramadan door de sunnah te volgen, is inmiddels ook bij niet-moslims doorgedrongen. Alhoewel wij dit doen als een daad van aanbidding voor god hebben wij altijd al geweten dat dit zeer goed is voor je gezondheid. Vroeger was er altijd wel iemand die aan mij vroeg: is dat wel gezond zo lang niet eten en drinken? Niet-moslims dachten dat het gevaarlijk en ongezond was, want je mocht ook niet drinken. Nu zegt de wetenschap iets anders. Ze noemen het intermittent fasting. Daarbij onthoud je je tussen de 8 en 10 uur van voeding.

Onderzoeken hebben aangetoond dat vasten niet alleen je immuunsysteem kan stimuleren, maar ook volledig kan vernieuwen. Dit onderzoek laat zien hoe het tijdelijk ‘uithongeren’ (vasten) van het lichaam onze stamcellen aanzet tot het produceren van nieuwe witte bloedcellen, die vervolgens bijvoorbeeld een infectie kunnen bestrijden.

Eet kippensoep

Stephen Rennard, hoogleraar geneeskunde aan de universiteit van Nebraska, onderzocht de rol van kippensoep bij ziekte. In het lab liet hij de soep via een speciale techniek los op het bloed van gezonde vrijwilligers en zo ontdekte hij dat kippensoep een ontstekingsremmende werking heeft. De soep vertraagt de bewegingen van neutrofielen, een type witte bloedcellen dat wordt aangetrokken na een infectie. Ze zouden deels verantwoordelijk zijn voor klassieke verkoudheidssymptomen zoals een snotterige neus. Hoe minder van die cellen in de keel en in de neus, hoe beter we ons dus voelen, aldus Rennard.

Drink voldoende

Blijf gehydrateerd. Dit is niet alleen goed voor je immuunsysteem, maar helpt ook om slijm op te lossen en dus makkelijker het lichaam te verlaten. Drink zeker acht glazen per dag. En eet voedsel met voldoende vocht zoals komkommer en meloen. Een manier om uit te vinden of je wel voldoende gehydrateerd bent, is door naar je urine te kijken. Je urine moet een lichte kleur hebben. Als de kleur geel/donkergeel is, dan moet je wat meer drinken.

Het belangrijkste wat ik je mee wil geven, is het volgende: probeer verschillende soorten groenten en fruit te eten. Wissel het af zodat je ook verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Ben je ziek en heb je geen eetlust? Forceer het dan niet. Je lichaam doet dit expres om te kunnen vechten tegen datgene dat er in je lichaam gaande is. Kies in ieder geval wijs. Zoals ik al zei, eet de voeding, die ons door Allah swt gegeven is. Schrap in ieder geval suiker, ongezonde vetten, lege caloriën en frisdranken uit je eetpatroon. Weet dat je ontzettend veel kunt doen op het gebied van ziekte en gezondheid.

Boodschappenlijst om je immuunsysteem te ondersteunen

De top 10 voedingsmiddelen met de meeste vitamine A (gerangschikt op hoogste waarde naar wat lager)

  • Lever
  • Zoete aardappel
  • Spinazie
  • Wortels
  • Ricotta kaas
  • Cantaloupe
  • Rode pepers
  • Mango
  • Eieren
  • Zwarte oogbonen

 

De top 10 voedingsmiddelen met de meeste vitamine C

  • Rode peper
  • Sinaasappel
  • Kiwi
  • Broccoli
  • Aardbeien
  • Spruiten
  • Grapefruit
  • Cantaloupe
  • Kool
  • Bloemkool

In deze tijd is het slim om extra vitamine c te gebruiken.

De top 10 voedingsmiddelen met de meeste vitamine D 

  • Levertraan
  • Zwaardvis
  • Tonijn
  • Zalm
  • Makreel
  • Yoghurt
  • Sardines
  • Ansjovis
  • Lever
  • Eieren

De meeste mensen hebben helaas een lage vitamine D waarde. Neem dit ook als supplement.

De top 10 voedingsmiddelen met de meeste vitamine E

  • Tarwekiemolie
  • Zonnebloempitten
  • Amandelen
  • Pijnboompitten
  • Hazelnoten
  • Paranoten
  • Pinda’s
  • Garnalen
  • Pistachenoten
  • Spinazie

De top 10 voedingsmiddelen met de meeste zink

  • Pompoenpitten
  • Lijnzaad
  • Rundvlees
  • Krab
  • Runderlever
  • Kreeft
  • Pijnboompitten
  • Cashewnoten
  • Sesamzaad

Heel veel mensen hebben een tekort aan zink. Vul dat aan met extra zink.

Standaard ‘wordt snel beter’ voedsel

Zoals je hebt kunnen lezen voldoende, lekkere voeding die jou kan helpen naar een sterke weerstand. Ik streef naar een gezonde ummah. Doe jij dat ook? Deel dit bericht met je dierbaren. Kennis is macht.