De kans dat een virus je immuunsysteem overneemt en je ziek maakt, is veel kleiner als je een gezonde levensstijl hebt. Door je stressniveau te beheersen, in beweging te blijven en een gezond gewicht te behouden, kun je je hele lichaam sterk houden.

Onderschat nooit de kracht van een gezond dieet. Voedzame voedingsmiddelen kunnen wonderen verrichten, vooral tijdens de koudere maanden. Lees hier 10 redenen waarom jouw immuunsysteem zwak is.

• ?? ?????? ???? ?????? ?????

Je immuunsysteem vertrouwt op slaap om gezond te blijven. Dit systeem verdedigt je lichaam tegen vreemde of schadelijke stoffen. Een aanhoudend tekort aan slaap kan de manier waarop je immuunsysteem reageert veranderen. Voor een goede nachtrust, zorg ervoor dat je slaapkamer donker en koel is.

• ?? hebt te veel stress

Het is bekend, dat langdurige chronische stress de afweer vermindert en de kans vergroot op het krijgen van infecties en uiteindelijk zelfs kanker. Bij stress gaat alle energie naar het zichzelf beschermen tegen direct gevaar. De functie van het immuunsysteem wordt als het ware uitgesteld om ook hierop energie te besparen.

• ??? ?? ?????? ?? ???? ???????? ?????

Roken verhoogt de kans op bronchitis en andere infecties van de borst voor zowel jou als de mensen om jou heen. Als je nog een reden nodig hebt om geliefden aan te moedigen om te stoppen met roken, dan is dit het wel.

• ?? ?????? ?????????

Een blikje frisdrank bevat meer suiker dan we zouden moeten consumeren op een hele dag. Dus als je frisdrank drinkt of teveel suiker op een andere manier binnen krijgt, onderdruk je het immuunsysteem.

• ?? ????? ????

Door je hartslag te verhogen, wordt de zuurstoftoevoer door je lichaam verhoogd. Niet alleen zal een cardio-sessie je spieren sterker maken, het zal ook je immuunsysteem versterken.

• ?? ??????? ?? ?? ?????? ?? ??????

Als je je handen slechts één of twee keer per dag wast, is dat niet genoeg om ziektekiemen weg te houden. Was je handen voordat je eet, nadat je thuis bent van je werk of van boodschappen doen en een paar keer per dag op je werk, vooral na het handen schudden.

• ?? ??? ???? ??????? ??? ?? ????????????? ????????

Vergeet het advies van mama niet. Drink kippensoep en kruidenthee bij de eerste tekenen van verkoudheid of hoest. Deze vloeistoffen houden je gehydrateerd en de dampen helpen de neusholtes te verwijden.
Zoete aardappelen, paddenstoelen, haver, gerst, yoghurt, knoflook, rundvlees en schaal- en schelpdieren behoren tot de beste voedingsmiddelen om verkoudheid tegen te gaan.

• ?? ???????? ? ?????? ?? ???? ????????

Blootstelling aan zonlicht is een natuurlijke manier om vitamine D te krijgen, dus probeer ongeveer 10-15 minuten per dag in het zonlicht door te brengen. Indien dat niet lukt dan kun je supplementen gebruiken om je lichaam te ondersteunen.

• ?? ???? ?????? ?? ??????

Griepvirussen kunnen ook op oppervlaktes leven, niet alleen mensen. Veeg deurknoppen, toetsenborden en andere veelgebruikte oppervlakten af.

• ????

Ze zeggen niet voor niets: “Lachen is het beste medicijn.” Volgens WebMD tonen onderzoeken aan dat lachen antilichamen en de aanwezigheid van immuuncellen kunnen verhogen. Dus vergeet niet te lachen!

Is je immuunsysteem zwakker en heb je last van griep of verkoudheid? Gebruik dan sambucus oftewel de vlierbes. De vlierbes is rijk aan organische zuren, caroteen, vitamine C en tannine / looizuur en is bewezen effectief bij of  ter preventie van griep. Sambucus is onmisbaar in onze webshop. Je kunt deze hier bestellen. 

Ik streef naar een gezonde ummah. Doe jij dat ook? Deel dit bericht met je dierbaren. Kennis is macht.

Liefs ©Najat Haddouch

Bronnen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28198157

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27023596