pompoen-hijama

Het is oktober en de bekende ‘R’ zit weer in de maand. En of we dit nu willen of niet, het is weer bijna herfst. Tijd om extra maatregelen te nemen om onze gezondheid op peil te houden. Want in de herfst en in de winter zijn we bevattelijker voor verkoudheid en griep. Wetenschappelijke bewijzen, waarom dit zo is, ontbreken nog. Wel is het experimenteel bewezen dat de meeste mensen die besmet zijn met een verkoudheidsvirus, sneller ziek worden als ze sterk afkoelen (Oxford University Press, C. Johnson en R. Eccles).
Dat kan een verklaring zijn waarom er in de winter meer mensen verkouden worden. Ook denkt men dat het virus zich makkelijker verspreidt in de winter, doordat je vaker binnen zit met de ramen dicht en de verwarming aan. Bacteriën kunnen dan langer aanwezig blijven en zich vermenigvuldigen. Een andere verklaring is dat door kou de bloedvaatjes in je neus en in je keelholte zich vernauwen, om afkoeling te voorkomen. Daardoor stroomt er dan minder bloed door je neus. In je bloed zitten juist de cellen van je immuunsysteem die een virus moeten bestrijden. Doordat er minder van die cellen zijn, zal er meer virus overblijven en dus wordt je sneller verkouden. Het is daarom belangrijk om nu al je weerstand op te bouwen om zonder verkoudheid of griep de herfst en de winter door te komen. Gelukkig kan dit ook door middel van heerlijke, voedzame najaarsgroenten en fruit. Dit zijn mijn favorieten:

Pompoen
De pompoen is eigenlijk wel het symbool voor de herfst. Hij wordt als decoratie gebruikt, maar het is ook een zeer vezelrijke groente die veel vitamine A bevat. Vitamine A is goed voor de huid, de ogen, de groei en de weerstand. Je kunt hier heerlijke pompoensoep van maken. Daarnaast kun je het vruchtvlees roosteren in een beetje olijfolie en dit serveren met rijst en kip. Hier is mijn favoriete recept voor pompoensoep.

Voor 3 personen
– 2 el olijfolie
– 1 ui, gesnipperd
– 1 teen knoflook, fijngehakt
– 1 cm gember, fijngehakt
– 1 kleine winterpeen, in blokjes
– 700 g pompoen, in stukken
– mespunt gemalen kruidnagel
– 1 laurierblaadje
– Zout en peper naar smaak

1. Verhit de olie in een soeppan op middelhoog vuur. Voeg de ui en de knoflook toe en fruit in 3 minuten glazig. Voeg de gember en de wortel toe en bak alles nog 2 minuten.
2. Voeg de pompoen, kruidnagel, laurier toe. Schenk er kokend water bij tot alles net onder staat. Kook de soep, met deksel op de pan, 20 minuten op laag vuur.
3. Verwijder het laurierblaadje en pureer de soep met een staafmixer of in een blender tot een gladde soep.
4. Breng de pompoensoep op smaak met wat peper en zout en schenkt in mooie kommen. Lekker om er zelfgemaakt spelt brood bij te eten.

Appel
De herfst is bij uitstek de tijd van appels en peren en daar hebben we er in Nederland meer dan genoeg van. Zo staan er in Nederland ruim 26 miljoen appelbomen en 24 miljoen perenbomen. Appels zijn ook zeer vezelrijk en bevatten ontzettend veel vitamine A en C, welke je nodig hebt om griep te voorkomen. Zoals een Engels gezegde gaat “an apple a day keeps the doctor away”.

Granaatappel
Ook wel ‘de juweel van de herfst’ genoemd want het is namelijk een bron van vezels, kalium, antioxidanten en vitamine C.
Vermeldenswaardig is dat de granaatappel op diverse plaatsen in de Koran wordt vermeld, waaronder in verzen 6:99 (Al An’am) 6:141 en 55:68 (Ar rahman). In laatstgenoemde vers wordt het als een van de weldaden van het Paradijs aangeduid.

Bieten
Rode bieten bevatten o.a. vitamine C en magnesium. De rode biet staat bekend om de ontgiftende werking op de lever en het zuiveren van het bloed. Je kunt ze verwerken in een salade of drinken als sap. Als je de sap drinkt dan kun je deze het beste mengen met b.v. wortelsap of versgeperst appelsap. Dit is het lekkerst.

Buitenlucht
Als je, net als ik, een koukleum bent is het verleidelijk om lekker binnen te blijven en de ramen dicht te houden. Dit is natuurlijk niet verstandig. Frisse lucht is gezond. Door naar buiten te gaan bouw je extra weerstand op. Het is ook belangrijk om je huis te blijven ventileren. Want zoals eerder gezegd, bij onvoldoende ventilatie wordt de lucht te vochtig en wordt het een broedplaats voor bacteriën.

Ik wens je een goede gezondheid, Najat Haddouch